Lite tankar kring kommunernas tillgänglighet för teckenspråkiga döva / dövblinda

När internet och webben kom då är det fantastiskt för teckenspråkiga döva. Det erbjuder flera möjligheter för teckenspråkiga döva att få fram olika informationer, nyheter och mer. Det betyder mycket för mig också. Men när man tittar på tillgänglighet, det finns fortfarande mycket kvar att jobba och kämpa för. 

Eftersom de flesta teckenspråkiga döva har sitt teckenspråk som modersmål, eller första språk, så svenska är ofta andra språk, där har man svenska i varierande nivåer. Som t ex de nyanlända får kämpa med att lära sig svenska för att det kan vara deras kanske tredje eller fjärde språk, efter sitt modersmål, sitt hemspråk och svenskt teckenspråk. (Teckenspråk är inte internationellt). Det påverkar verkligen hur de ska hitta och få information i samma villkor på webben som de andra. 

Det har jag sett flera problem, som t ex om man bor i en kommun, och har en familj, då ska man ansöka om förskoleplats eller skola för sitt barn, då man ska väl gå till sin kommuns webbplats. Där hittar jag redan ett problem. De flesta kommuner brukar ha en funktion där kan man klicka på "På annat språk" eller "Other languages". Där kan man välja efter sitt språk som man vill läsa mer. 

De sidor blev ändpunkten för våra teckenspråkiga döva / dövblinda, varför? 

De flesta kommuner erbjuder ofta informationer på engelska och hänvisar de andra språk till som t ex Google översättning, så hur tillgängligt är det? 

På teckenspråk? Tyvärr de flesta inte erbjuder den tjänsten. Om man tittar på DOS-lagen, så jag tycker att det är fortfarande otydliga bestämmelser kring språk. Det finns en annan lag - språklagen - där finns bestämmelser om svenska språket, de minoritetsspråken och det svenska teckenspråket. Vad och hur påverkar språklagen DOS-lagen?

Tillbaka till den funderingen kring "ändpunkten"-sidan, jag har hittat att en del av kommuner erbjuder teckenspråk. Det är fantastiskt att de kommuner har satsat på att lägga upp informationer på teckenspråk, men det finns fortfarande brister, vad kan jag mena med det? De teckenspråkiga information gav mer ytliga innehåll. Inget mer än sådana. Samt anser jag att det har blivit mer populärt med att erbjuda e-tjänster där kan man skriva digitala ansökan för förskoleplats eller skola eller annat.  

Några länkexemplar på hur olika kommuner erbjuder för teckenspråkiga döva. 

Göteborgs stad - det finns teckenspråkiga information, mesta ytliga innehåll.

Stockholms stad - det finns ej teckenspråkiga information.

Malmö stad - det finns bara EN information på teckenspråk. 

Lunds kommun - det finns ej teckenspråkiga information. 

Örebro kommun - det finns mer teckenspråkiga informationer, kanske pga de har teckenspråkiga medborgarcenter?  

Så min fråga - är det tillgängligt för oss teckenspråkiga döva /dövblinda? Så vi måste fortfarande gå till medborgarcenter för att få hjälp?  

Kommentarer

  1. Så bra poänger, och bra skrivet Ulf! Fint med direktlänkar och du lyfter väldigt viktiga frågor här. /Josef

    SvaraRadera
  2. Hej
    Håller med dig att när Internet kom öppnades nya möjligheter att kommunicera, söka eller läsa information, när jag själv vill och inte lika beroende av någon annan. Hjälpmedlen och tekniken gör framsteg men när det kommer till att göra informationen tillgängligt finns mycket kvar att önska.

    //Thomas

    SvaraRadera
  3. Hej
    jag kan förstå dig trots att jag är inte döv!
    egentligen jag har svenska som andra språk och har upplevt massa problem På grund av tillgänglighetbrister av språk
    Till exempel det var mycket svårare för mig än för annan blind person att ta på informationen som behövs

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Förslag till återkoppling för granskning av ljusnarberg.se

Mina och andra behov - våra verktyg?